S vybavením své nové třídy jsem si v září mohla vybrat i nějaké pomůcky. A tak jsem hledala. Něco už ve třídě bylo, mnoho pomůcek mám papírových, nějaké zalaminované, pár plastových, ale s chutí jsem sáhla po dřevu.
Čtenářské kostky
Další dřevo ve třídě jsem si objednala už v nové škole cíleně. Matematiku a Čtenářské kostky pro Český jazyk v kostkách nám v jiné sborovně kdysi doporučil kolega (Aleši, vždy si vzpomenu a děkuji moc!) Chtěla jsem je mít i nyní při ruce. U kostek sice trošku hrozí, že se zakutálejí a nebo promíchají, ale při prvním použití na to upozorňuji a pro kontrolu kompletní sady se snažím co nejdéle setrvat v původním balení, kdy vidím, že se mi v plastu vrací všechny. Nepoužívám tedy hned přiložené pytlíky.
V češtině mám poprvé verzi maxi,. Po vytažení z krabice jsem si říkala, bezva, ale při dětské manipulaci jsou do dlaní kostky už dost velké. Tak je neházíme z ruky, ale mícháme v kelímku. Tolik jen praktický postřeh a mini minus k maxi verzi. 🙂
Čtenářské kostky zařazuji jako aktivitu pro zpestření, motivaci a při zavádění matematického zápisu, kde si ukazujeme, že se dodržuje psaní znamének a číslic pod sebe. V češtině (či v jiném jazyce) je to obdoba hry scrabble. Ale pro prvňáky je fajn třeba jen vyhledávání známého písmene, a radost nad prvním složeným slovem ze známých písmen je vždy veliká. To nadšení ze hry, objevování i vtip mě u těchto aktivit baví. Proto mám kostky znovu ve třídě. 🙂
Sady mám do třídy tak, ať jsou do dvojice. Ale zabavíte se i s jednou sadou, když dáte třeba kruhový provoz několika herních stanovišť nebo více her na výběr.
Čtenářské sáčky
Ve třídě byla příruční knihovnička, a když jsem narazila na čtenářské sáčky, tak jsem je s radostí objednala. Netrpělivě jsem pak očekávala jejich dodání a byla jsem nadšená. 🙂
Co se mi líbí?
- pestrost otázek, které jsou rozděleny do tří barevných kategorií – před, při a po čtení, a evokují čtenáře přemýšlet. I pro mě jsou otázky inspirující v další práci s libovolným textem ve třídě.
- jejich dřevěné zpracování a je fajn, i onen hmatový okamžik překvapení při osahání destiček, jakou otázku si čtenář vytáhne.
- životnost destiček, které mi nikdo nepřehne (jako laminované), neroztrhne (jako papírové) a nikde nezaloží a nezapadne.
Používáme je ve třídě nejen při hlasitém či tichém čtení v českém jazyce, ale i při prezentaci vlastních knih nebo i v prvouce. Dají se podle mě použít i pro filmové ukázky. Na což se v nejbližších dnech chystám.
Kdo si hraje, nezlobí, tady opravdu platí. Nad kostkami si děti většinou ani neuvědomují, že se učí a často spontánně řeknou i po rychlém dokončení úkolu: „Můžu si vzít kostky?“ A já ráda a spokojeně souhlasně kývnu a ukazuji, kde jsou, což už i samy děti vědí. 🙂 Jsou to chvíle, kdy si rozumíme i beze slov. 🙂
Přidat komentář