Naše třída
Třídní rýmy pro děti, aneb veršovačky úči Kačky

Třídní rýmy pro děti, aneb veršovačky úči Kačky

Rýmy pro děti, veršovánky, říkadla, rozpočítadla a básničky

Rýmy pro děti, veršovánky, říkadla, rozpočítadla a básničky nás provázejí od kolébky. Mnohé rituály ve školce jsou ještě stále doprovázeny rýmovanou instrukcí, pohybem a gesty. A ve škole se začíná s uvolňovacími cviky nad písankou s říkankou, k písmenku se učí děti básničku, v hudebce se rytmizuje a pak se najednou rým ztratí??? Nebo se „maximálně“ za naučenou básničku někdy později lepší u některých známka z češtiny?

Možná se objeví rým zase až v láskyplných básničkách, pokud vůbec. A při tom je rýmování, verš a rytmus tak přirozená věc, která je nutná i pro nácvik čtení a psaní.

Rýmovačky

Já jsem nikdy nijak zvlášť básničky neměla ráda. Možná by se dalo říci, že jsem na střední na ně měla i alergii, když na gymplu opakovaně zaznívalo: „A co tím chtěl básník říci?“.  Chuť k rýmovačkám – netroufám si říct k básním – jsem dostala zase až po letech, a to z několika prostých důvodů. Nebavilo mě psát klasické narozeninové SMS, a tak jsem je začala psát rýmy pro děti – rýmovačky.

To  asi někdy zkusil zvukomalebně slova seskládat každý, ne? 🙂 Pak jsem měla úraz nohy a dlouho seděla s berlemi a více i u PC, tak jsem pak sepisovala křížovky a básničky těm, kteří při mě v té době stáli a byli mi nápomocni. A protože jsem někdy „písař“ a myšlenky mi plynou sáhodlouze v rozsáhlých souvětích (což se asi děje někdy i zde), začala jsem se „limitovat“ rýmy.

Jejich rytmizace a forma mi dává trošku hranici, abych řekla/napsala to, co chci sdělit, ale v menším počtu slov, a tak asi i jasněji, rychleji a hlavně tak aby rýmy byly srozumitelné i pro děti 🙂 

Třídní rýmy pro děti, aneb veršovačky úči Kačky

A tak jsem začala psát a vytvářet ve spolupráci s manželem třídní „památeční listiny“ pro děti k různým akcím – nástup do školy, noční škola, pasování na čtenáře, absolvování školy v přírodě, po lyžáku, po karnevale, k vysvědčení…

Těší mě, když si to pomalu už i prvňáci začali číst, rým jim pomáhal to někdy i domyslet a společné čtení „básničky“ dávalo třídě pak pocit sounáležitosti, protože to bylo o nich, pro ně a psáno mnou.

Velmi mě potěšilo, když se pak i děti ptaly: „A dostaneme k tomu zase i vaši básničku?“. Na to jsem jim říkala, že nejsem básník, že to jsou spíš jen „rýmovačky třídní Kačky“. 🙂

Třídní rýmy: Děkovný list
Třídní rýmy: Děkovný list

No a to mi zůstalo. Už nepíšu tolik SMS, ale občas rýmuji vzkaz na sociálních sítích, rýmuji dál na listinách a nově, když mám povinně denně sepsat třídní raport o školním dění, tak ho sepíšu taky v rýmu, který je v tu chvíli pro mě rychlejší a výstižnější, než psát celý týden ve větách, že jsme v češtině probírali párové souhlásky a počítáme s přechodem desítky do sta. 🙂

Denní třídní rýmy pro děti

Takže to pak může dopadnout tak, že rodič a vedení dostává informaci s fotkami a někdy s trochu „kostrbatým“ rýmem:

1. 4. 2019

Po týdnu jsme se do třídy vrátili, ještě nad diplomy z lyžáku slavili.  Pak se los vytahoval – kam se mýval na týden přestěhoval? U Klárky teď pár dní bude, další doplněk mu od ní možná přibude. Aprílového šaška jsme si po sváči lepili a o ptáčeti si na závěr dne zapěli.

Třídní rýmy pro děti, aneb veršovačky úči Kačky

2. 4. 2019

Párové souhlásky jsme objevili, pravidlo jejich rychle pochopili. Následně se o domácích mazlíčcích mluvilo, nejraději by se pak s nimi hned tulilo. Den dětské knihy jsme si připomněli, když knížky své jsme si otevřeli. Společné čtení bylo příjemné, chvílemi vážně až dojemné. O konících duhových jsme si se Sofi četli a na jednu pohádku o nich se i koukli. V matematice jsme slovní úlohy zvládli, mnozí bezchybně vše ke kontrole kladli. 🙂

Třídní rýmy pro děti, aneb veršovačky úči Kačky

3. 4. 2019

Dnes párové souhlásky jsme procvičovali, na kartách slova přiřazovali, na nákup v matice jsme se vydali, společně korunky k desítkám přidali. Shopping ve třídě nás baví, hned rolí máme plné hlavy. Kdo je rodič, dítě, lump, kdo přišel na nějaký lup? S angličtinou změna byla, naše třídní odfrčela. Pan učitel pak byl s námi, se slovíčky jsme si hráli.

Třídní rýmy pro děti, aneb veršovačky úči Kačky

Třídní rýmy

Baví mě, když si třída pak i společně vymyslí rýmy na své spolužáky.

Například takto o sobě smýšlela naše třídní Dračí parta, které jsem jejich verše přidala na zadní stránku kalendáře darovaného před Vánoci:

Třídní rýmy pro děti, aneb veršovačky úči Kačky

Rýmy po akci

Do přírody jsme vyjeli, prima jsme se zde měli.
Pirátské úkoly jsme plnili, největší poklad objevili.
Tím NEJ je naše přátelství,  a nad sebou samým vítězství.

Na hotel Excelsior jsme dojeli, excelentně jsme se zde všichni měli.
Úkoly od papouška jsme splnili, velkou zábavu si spolu užili.
Týden,  i celý 2. rok nám utekl rychle jako voda,  žádného společného dne s Piráty není škoda.
Skvěle se na lodi máme, rádi na vše vzpomínáme. Vzkaz v lahvi jsme poslali, domů se zpět vydali.

Třídní rýmy pro děti, aneb veršovačky úči Kačky

Listiny, pamětní listy

Myslím si, že je fajn, když si děti odnesou z  větších akcí i památku nejen v podobě silných zážitků, ale i v podobě listiny, nad kterou třeba po letech mohou zavzpomínat, jaká ta či ona akce, nebo dokonce celá školní léta, byla.

Dostává se mi zpětné vazby, že si je děti a rodiny zakládají, a rádi nostalgicky vzpomínají. 🙂 A ač mě to stojí nemalý čas a energii, výsledek mě těší a vidím v tom smysl.

A vy, píšete „básničky“, pro své školní dětičky?
Aby pak vzpomínku měli – na třídní dění nezapomněli? 

Kateřina Musiol Kuchnová

Učím na 1. stupni na soukromé základní škole. Na těchto stránkách bych ráda uveřejnila své postřehy, zkušenosti, zážitky a podněty k výuce.

Přidat komentář

Jste začínající učitel a čeká Vás začátek nového školního roku na 1. stupni základní školy a máte obavy z toho, co Vás čeká, na co se připravit, co raději ignorovat? 

Poslední dobou dostávám podobné dotazy, proto jsem se rozhodla, že budu pořádat kurz pro začínající učitele a online konzultace, kde můžeme osobně probrat Vaše konkrétní dotazy, na které ráda zodpovím na základě své zkušenosti z dlouholeté praxe ve školství.