Letos poprvé jsme měli ve třídě putovního maskota, se kterým cestoval i jeho deník, do kterého jeho týdenní pečovatelé zapisovali své společné zážitky.
Během celého roku se nám podařilo prostřídat se opakovaně. O návaznosti, kdo si maskota po týdnu přebere rozhodoval los , kdy jsem mezi možnými adepty byla jmenovitě zařazena taky. 🙂
Společně jsme se dohodli, že v této aktivitě budeme pokračovat i dále. Což považuji za pozitivní zpětnou vazbu a těší mě, že děti samy – v druhé třídě, vyhodnotily, že je to prima aktivita. O mývalovi si čteme, píšeme a cestuje s námi i na výlety, nejen do vlastních rodin – na týden.
S radostí a zájmem se vždy třída těší, včetně mě, na hlasité čtení písaře, když se s maskotem vrátí do třídy, a sdělují se nám nad stránkou jejich společné zážitky. 🙂
Takže letos poprvé se kromě měsíčního rukopisu píše i tento deník našeho třídního maskota, kterého máme nejen na diplomech, ale nosíme ho i na čepici nebo tričku.
Deník maskota posiluje třídní motivaci, vzájemnou důvěru a zodpovědnost za svěřenou věc, vede k dodržení termínu a splnění úkolu, rozvíjí tvůrčí psaní, sloh, dává prostor k seberealizaci a k prezentaci nejen před třídou, ale i před rodinami spolužáků, kteří deníkem pravidelně, když k nim dojde, taky listují.
Papír nebo digitál?
Je na vlastním zvážení, zda se píše ručně, na počítači, barevně či černobíle, s fotkami nebo obrázky, či bez ničeho. Každá stránka je originální a cenná – pro jednotlivce, ale i pro třídu… s ročním odstupem jsem ráda, že ve třídě vznikl tento společný nápad a my takto můžeme roční život ve třídě zpestřit a zaznamenat nejen našemu mývalovi, ale i sobě…
Deník maskota – Video průvodce
Samotnou mě teď pobavila myšlenka, že deník maskota přinesu na rozloučení páťáků, nebo na sraz absolventů. 🙂 Nebo si ho přečtou po letech mladší sourozenci těchto písařů. 🙂 Uvidíme, kde a kdy deník skončí. Od září společně pokračujeme.
Dobrý den,
po dva roky jsem tuto aktivitu dělala se žáky třetí třídy a bylo to super. Všechno podobně jako Vy, jen jsme měli maskota mývala a letos opičáka pouze na víkend. V září budu mít poprvé prvňáčky a říkala jsem si, zda s nimi maskota také vyzkoušet. Jsem ráda, že jsem narazila na Váš článek, kde jsem se utvrdila, že to s nimi také může fungovat. Chtěla bych se jen zeptat, jaké byly začátky? Než se děti naučí psát, tak do deníku např.pouze kreslily? A kdy jste zážitky četli? Dané dítě mělo donést maskota v pondělí a v Po jste to také četli? Děkuji za další informace. Pěkné prázdniny, Veronika Hejnyšová
Dobrý den, Veroniko, i prvňáčci deník zvládají – ať už ten svůj, který si pak v červnu sami zkompletují – https://www.nase-trida.cz/tridni-rukopisy-mesicniky-deniky/, nebo ten pro maskota – https://www.nase-trida.cz/denik-naseho-maskota/ . 🙂 Na počátku se na deníkových stránkách podílejí různou měrou i rodiče, nebo starší sourozenci či spolužáci v družině, kterým prvňák diktuje, co chce mít zapsáno. Ti, co znají písmena na klávesnici, píší i sami, rodiče či kamarád opraví. Vždy se i prvňáci tohoto úkolu zhostili zodpovědně a většinou velmi originálně a pečlivě. Zážitky se četly po týdnu v pondělí před losováním a předáváním dalšímu spolužákovi (nebo mně). Pokud číst neuměl nikdo ve třídě, četla jsem já.
Přeji úspěšný pisatelský rok plný prima stránek a zážitků. 🙂