Naše třída
ORBIS - Jak se cestovalo ve starověku

ORBIS – Jak se cestovalo ve starověku

ORBIS jsou „Google mapy“ Římské říše kolem roku 200 n. l., které vypočítají jak dlouho trvala (a kolik stála) cesta mezi starověkými lokalitami.

Při hledání cesty lze zvolit klasické „mapové“ parametry: odkud, kam, roční období, nejrychlejší / nejlevnější, dopravní prostředek a typy cest (silnice, řeky, otevřené moře, plavba podél pobřeží).

Příklad: Cesta z Constantinopolis do Říma

Nejrychlejší dubnová cesta pěšky z Říma do Constantinopolis trvá 20,2 dne a urazí 2646 kilometrů. Hypotetický cestovatel by nejspíš použil tuto trasu:

ORBIS - Jak se cestovalo ve starověku

Skvělé je že mapy reagují na roční období (např. že v zimě není úplně dobrý nápad cestovat přes Alpy).

Nejrychlejší cesta z Říma do Constantinopolis trvá v lednu 20,5 dne a urazí 2988 kilometrů. A vygenerovaná mapa vypadá takto:

ORBIS - Jak se cestovalo ve starověku

 

Historické pozadí Římské říše

Římská říše, která se rozkládala na jedné devítině zemského povrchu na třech kontinentech, ovládala čtvrtinu lidstva prostřednictvím složitých sítí politické moci, vojenské nadvlády a hospodářské výměny. Tato rozsáhlá spojení byla udržována předmoderními dopravními a komunikačními technologiemi, které se opíraly o energii generovanou lidskými a zvířecími těly, větry a proudy.

Konvenční mapy, které zobrazují tento svět tak, jak se jeví z vesmíru, příznačně nezachycují závažná environmentální omezení, která řídila toky lidí, zboží a informací. Hlavním faktorem určujícím konektivitu jsou spíše náklady než vzdálenost.

Co je ORBIS?

ORBIS: Stanfordský model geoprostorové sítě římského světa rekonstruuje časové náklady a finanční výdaje spojené s celou řadou různých typů cestování ve starověku. Model je založen na zjednodušené verzi obrovské sítě měst, silnic, řek a námořních cest, která rámovala pohyb po celé Římské říši. Do značné míry odráží podmínky kolem roku 200 n. l., ale zahrnuje také několik míst a cest vytvořených v pozdní antice.

Model se skládá z 632 lokalit, z nichž většina jsou městská sídla, ale zahrnuje také důležité výběžky a horské průsmyky, a pokrývá téměř 10 milionů km2 (~4 miliony km2) suchozemského a námořního prostoru. Z toho 301 lokalit slouží jako námořní přístavy. Základní silniční síť zahrnuje 84 631 kilometrů (52 587 mil) silnic nebo pouštních cest, které doplňuje 28 272 kilometrů (17 567 mil) splavných řek a kanálů.

 

Tomáš Musiol

Nejsem učitel, nikdy jsem ve škole neučil a ani to v blízké budoucnosti neplánuji. Zajímám se o moderní technologie ve vzdělávání a digitání hračky všeho druhu.

Přidat komentář

Jste začínající učitel a čeká Vás začátek nového školního roku na 1. stupni základní školy a máte obavy z toho, co Vás čeká, na co se připravit, co raději ignorovat? 

Poslední dobou dostávám podobné dotazy, proto jsem se rozhodla, že budu pořádat kurz pro začínající učitele a online konzultace, kde můžeme osobně probrat Vaše konkrétní dotazy, na které ráda zodpovím na základě své zkušenosti z dlouholeté praxe ve školství.

Momentálně připravuji nový web, ale trochu se to (jako všechny IT projekty) natahuje 🙂

Pokud byste o společnou online konzultaci měli zájem, napište mi na katka@nase-trida.cz a domluvíme se na podrobnostech.

Úspěšný start do nového školního roku přeje Katka.