Jsem ráda, že prostřednictvím své profese můžu prožívat radost a nadšení z kouzla vánočního nejen v kruhu rodinném, ale že se to násobí i v prostředí naší třídy. Nejen třídní advent je krásný a kouzelný čas, který může krásně posílit třídní vztahy.
Jako učitelka ráda sleduji, a nechávám se unášet ,“třídním kouzlem Vánoc“, které se nám v době adventu do třídy vplíží a těší mě u srdce, když vidím a slyším, že i dnešní děti vědí, že svátky nejsou jen o množství dárků, kam je mnohdy i jako dospěláci asi vmanévrujeme, když se před ně položí katalog z hračkářství a oni si mají seskládat seznam pro Ježíška. Někdy mám až mrazení a slzy v očích, když slyším jejich vzájemná upřímná přání a vidím jejich otevřené jiskřící oči a srdce. Ta slova, objetí a vřelost v katalogu se zbožím na objednání nikdy nebude a je k nezaplacení. Jsem ráda, že můžu být tou, která v dětech posiluje hodnoty jako je vzájemná důvěra, tolerance, otevřenost, upřímnost, láska, přátelství, ochota pomoci a naslouchat si, být si nablízku a vědět, že jsme tady pro sebe a v bezpečí a že to není málo, naopak.
Na třídní advent a dobu vánoční se těšíme všichni. Začínáme společnou výzdobou třídních oken, vyvěšením andělských punčoch, plníme mikulášské a vánoční úkoly v různých předmětech, losujeme si adresně jednoho kamaráda, pro kterého uvážlivě dárek vybíráme a balíme. (V loňském roce se nám stalo to, že děti před losováním usedly vedle sebe na koberec a každý si vylosoval spolužáka vedle sebe sedícího. Bylo to skutečně magické).
Pozn.: Pokud máte novou třídu a chcete zařadit vánoční vzájemnou nadílku, je dobré vědět, „jakou máte třídu“, co si můžete dovolit. Několikrát se mi stalo, že mě někteří kolegové nebo cizí zkušenosti od této aktivity odrazovali. Ale za 15 let jsem nezažila, že by někdo u nadílky plakal a byl zklamaný… zažila jsem to jen v roli žákyně v 5. třídě, kdy spolužačka dostala anonymní dárek a bylo tam rozbalené lízátko a neostrouhaná tužka. Ano, může se to stát. 🙁 A i toto uvádím jako „odstrašující“ případ. Nikdo totiž nechce zažít zklamání a smutek u stromečku, ale má mít radost z toho, že někomu radost udělá. Ale proto se nejdříve se třídou – dětí i rodičů – domlouvám, zda půjde o tombolu v určité ceně a nebo o adresné vylosované nadělování. Obojí je možné, obojí aplikuji. V předchozích letech to byla častěji tombola, někdy s označením, zda jede o dívčí či chlapecký dárek. Teď po návratu z mateřské máme druhý rok ve třídě los a s rodiči stanovenou částku 150,-. Kč. Pokud někdo chce obdarovat i nějakého jiného kamaráda, zcela přirozeně to udělá.
Aktivity pro třídní advent
V době adventu si domlouvám vánoční lekci v knihovně, vánoční výstavu, besedu nebo expozici v museu či okolí. Vyrábíme přáníčka i drobná překvapení pro rodiče, ale nezapomínáme ani na blízký personál – děti většinou samy rozhodnou komu ještě něco připraví (např. paní knihovnici, paní uklízečce, do jídelny nebo na vrátnici). Vloni jsme stihli společně kino s pohádkou a letos divadlo. Připravujeme odpolední setkání s rodiči, máme třídní vánoční úklid, závěrečný třídní den s tradicemi, čtením pohádek, s čajem, cukrovím a nadílkou. Posloucháme v tomto období koledy, zpíváme si (letos nám třídou zní i příčná flétna a trubka v rukou třídních hudebníků), někdy voní perníky nebo včelí vosk při tvorbě svíček.
Dříve jsme si postupně otevírali i čokoládový adventní kalendář, vloni jsme si každý svůj postupně vybarvovali a letos jsme si jeden společný otevírali a v jednotlivých dnech si četli vánoční příběh.
Užijte si advent a pak z té třídní vánoční atmosféry přejděte do té rodinné, která je tou školní vždy bezpochyby také ovlivňována, protože je my učitelé často více či méně propojujeme.
Mějte krásné svátky. A vše nejlepší v novém roce. KMK
Přidat komentář