Naše třída
Celoroční třídní hodnocení

Celoroční třídní hodnocení

Vzhledem k opakovaným dotazům v poště na téma celoroční třídní hodnocení, uveřejňuji zde jeden zkrácený podnět ze strany čtenářky a postupně se na něj pokusím odpovědět. Třeba se i vám ve školním startu a při řešení motivace, bude hodit. A při zdolávání oné celoroční cesty je asi jedno, zda plují piráti, letí draci, sovičky nebo cestují cestovatelé.

Dobrý den, paní Katko,

velice mne oslovil Váš projekt Sovičky a ráda bych se na toto téma dotazovala více.  Jakou podobu jste zvolila pro soví průkaz?  Vystavovala jste průběžně pozice žáků př. na nástěnce, nebo si soví pozice braly děti v podobě obrázku domů? Co dostaly děti na konci školního roku od Vás za odměnu, tedy za splnění nejvyšší úrovně?

Třídní průkaz

  • je určen ke každodennímu hodnocení. Může obsahovat vedle razítka ze strany učitele i dětský obrázek vlastní nálady nebo i slovní komentář (např. „super den, sportovní den, prima akce, únava“…). Může tedy nastat i zápis, kdy vedle data má dítě svého  🙁  „mračouna“, na kterého se při svém razítkování doptáte a dozvíte se třeba: „že odjela babička, je nemocný křeček, nebo dítěti vypadl zub…“ A vy hodnotíte dítě za celodenní práci pozitivně, tak má vedle něj vaše veselé razítko. A případně by se i rodič měl doptat, proč tam samo dítě kreslilo právě 🙁 v daný den.
  • a může se v něm objevit učitelský 🙁  mračoun.  Nedávám jich mnoho, ale když už se tak stane, ví to celá třída a i „odměněný žák s 🙁 „, si je vědom zač jej dostal.
  • je pro mé třídy a žáky často cennější než žákovská knížka.
  • obsahuje na titulce třídního maskota.
  • má na první stránce (běžného sešitu s přebalem) vlepený list s pravidly, jejichž respektovaní se potvrzuje podpisem.
  • obsahuje přání, které si první den školy doma děti sepíší s rodiči (prvňákům je většinou i rodič napíše). Nejsou tajná, naopak si je následující den sdělíme – přiznávám, že se vždy na tento okamžik odhalení sama moc těším 🙂

Celoroční třídní hodnocení – Principy

  • za 10 učitelských pozitivních razítek se značí cesta na společné třídní „mapě“. Měli jsme ťapky k dračí sluji, části cesty k pokladu, lístky na větvích kolem hnízda, stopy k pevnosti.
  • dosažení  10 🙂 se zaznačí i v průkaze větším číslovaným označením – razítkem
  • za každého průběžného 🙁 mračouna se přičítají dva kladní 🙂 , kteří jsou nutní k dosažení značky na mapě. (tzn. má-li žák, třetí den 🙁 , tak potřebuje 12 🙂 , aby získal první značku na velkou mapu).
  • pořadím, jakým mohou na cestě postupovat může „zamíchat“ mimořádné získání 🙂 , které pak způsobí, že někdo má i dva nebo tři 🙂 za den (jde o výjimečný stav a vznikne vám tato potřeba zřejmě až podle iniciativy a složení ve třídě).
  • v případě dlouhodobé nemoci můžou ostatní získat náskok. To je pak na vás, ať to monitorujete a případně oceníte dohnání učiva, nebo vyhlásíte mimořádný bonusový úkol…
  • většinou před Vánoci, o pololetí a po Velikonocích sleduji, kde a jak na mapě jsme. Dříve jsme měli jen listy kolem hnízda, po opakované zkušenosti, mám napočítáno, že se s denním značením a proměnou po deseti dá do cíle dojít po 25 stopách. Stačilo by asi i 22, ale počítám třeba i s bonusem – lyžák, škola v přírodě, noční hlídka, speciální ocenění a zásluhy
  • Principy třídního hodnocení jsem rozepsala v prezentaci třídního projektu Sovičky (přímý link na Slideshare).

Celoroční třídní hodnoceníCeloroční třídní hodnocení

Celoroční třídní hodnocení

Celoroční třídní hodnocení

  • zde jsem poprvé předlepila oněch 25 zmíněných značek pro každé dítě a na ně si pak sami po dosažení desítky dávali nálepky

Pozice

  • první dračí plán byl bez pozic, jen s cílem dojít k dračí sluji
  • piráti měli po 10. části cesty na své trase palmu a u 20. kotvu a na obou pozicích si otvírali truhlici a vybírali si, co se jim v ní líbilo.
  • sovičky se v hnízdech měnily a rostly po každých 5 lístcích, tedy po 50 🙂 , takže všichni  na konci roku vyletěli z hnízda jako studované sovy.  Jejich průběžný vývoj si po výměně v hnízdě vlepovali na list, který pak byl vložen do Sovího deníku. Více o pozicích soviček najdete i v prezentaci: 
  • cestovatelé na své cestě k pevnosti získávají symboly: batoh, lupu, kompas, mapu.

Závěrečné „ocenění“

  • primárně necílím k tomu, že se musí dětem rozdat fyzická odměna, ale zatím to tak vždycky dopadlo, protože jsem měla akční rodiče a finanční prostředky.
  • cenami u pirátů byly pirátské motivy téměř na všem – na sešitech, papírenských potřebách, textiliích, polštářích, ručnících, v knihách, na čajích… díky rodičům se nám toho v truhlici sešlo skutečně hodně a proto se truhlice otevírala v polovině cesty i na jejím konci.
  • soví hnízdo se taky průběžně plnilo – hrnky, alba, plyšáci, háčkované sovičky…
  • vždy dětem tvořím tématické diplomy, placky a knihu vlastních zážitků z cest a i ony během školního roku poznají, že „i cesta je cíl a odměnou je naše přátelství!“

Celoroční třídní hodnocení Celoroční třídní hodnocení

Kateřina Musiol Kuchnová

Učím na 1. stupni na soukromé základní škole. Na těchto stránkách bych ráda uveřejnila své postřehy, zkušenosti, zážitky a podněty k výuce.

Komentáře: 3

  • Dobrý den,
    moc se mi líbí (nejen) nápad na hodnocení a současně i motivaci dětí, které dostávají něco kladného a nejde jenom o reakci na zlobení. Zajímalo by mě, kdy se razítkování do průkazů věnujete (jestli vždy poslední hodinu nebo jindy) a kolik času vám to zabere. Chtěla bych se nechat Vámi inspirovat, ale nedokážu si to úplně představit, že bude vždy čas.
    Děkuji.

    • Dobrý večer, Petro, s hrůzou jsem zjistila, že mám neodeslanou odpověď. 🙁 S hodnocením pracujeme pravidelně a denně, ale podle rozvrhu se nám to v úterky letos nedaří,končí den s AJ. Tak pak ve středu ťuknu razítka dvě, pokud mi sami neřeknou, že se něco „stalo v AJ“ a pak si ho případně zaslouží. Někdy už zaúkoluji i děti, že někdo razítka rozdá. Nebo vybere průkazy – bez těch, kdo sám, nebo podle třídy či mě vyhodnotí, že je bez razítka, nebo dokonce s mračounem.

  • Dobrý den, velmi mě zaujal a líbí se mi váš způsob motivace. Máte to krásně promyšlené a propracované. Sama se snažím děti motivovat podobným způsobem, ale vždy se mi ve třídě objeví žák, který naši hru (cestu za pokladem apod.) bojkotuje. Tzn. nemá zájem sbírat razítka nebo jakoukoli odměnu. Navíc je to třeba žák, který není vždy na výuku připraven či zlobí. Jak tuto situaci řešíte, pokud se Vám to taky stává. Popřípadě, jak byste ji řešila. Takový žák totiž nemá šanci získat posun na plánu apod.
    A druhá věc, za co konkrétně odměňujete? Děkuji Vám za odpověď.

Jste začínající učitel a čeká Vás začátek nového školního roku na 1. stupni základní školy a máte obavy z toho, co Vás čeká, na co se připravit, co raději ignorovat? 

Poslední dobou dostávám podobné dotazy, proto jsem se rozhodla, že budu pořádat kurz pro začínající učitele a online konzultace, kde můžeme osobně probrat Vaše konkrétní dotazy, na které ráda zodpovím na základě své zkušenosti z dlouholeté praxe ve školství.